fredag den 23. december 2011

Pædagogik portfolio 28/11

Susannes undervisning i dag var meget i forlængelse af Lisbeths og drejede sig også om identitet og dannelse. Vi så filmen "Why democracy" fra Kina, som omhandlede børnene i en 3. klasse, der skulle have et demokratisk valg af klasseduks for første gang.
Mine observationer under filmen:

Deres undervisning gik meget på udenadslære, uden at de kendte betydningen af det de læste op og sagde i kor.

I forhold til valg af duks, var der stor forskel på hvorfor børnene ville være det. En ville være det for magtens skyld og en ville meget gerne være det, men ville dog ikke påvirke de andre til at stemme på ham. Alle forældrene "hjalp" deres børn under valget og de brugte mange forskellige påvirkningsmidler.

Måden at vælge duks på, ved bl.a. at holde en talentkonkurrence, virker noget uortodoks og ikke særligt hensigtsmæssig.

Mener at læreren burde have sat nogle spilleregler op. Hun kunne f. eks. have sagt til børnene at de gerne måtte fremhæve deres egne gode sider, men ikke de andres dårlige sider.

Børnene fik at vide hjemmefra at de hver især var den bedste. jeg mener at dette kan gøre det meget svært for dem at klare bl.a. nederlag.

Et meget interessant indblik i et samfund som man ellers ikke ved meget om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar