De sidste to dage har vi lært at livskvalitet er mange ting og om vigtigheden i at have noget med fra alle tre hovedområder i Madis Kajandis model om livskvalitet. Altså både ydre livsvilkår (bolig, arbejde og økonomi), fra mellemmenneskelige vilkår (partner, venner, forældre og egne børn), og den indre psykologiske tilstand (engagement, energi, selvvirkeliggørelse, frihed, selvtillid osv.). Livskvalitet - og hvad det er og består af - har virkelig sat gang i diskussionen i klassen, hvilket jeg finder dejligt forfriskende. Det er længe siden vi har tid til sådan noget i vores undervisning.
I vores undervisning i går havde vi også noget om at pædagoger nogle gange er nødt til at tænke ud af de gængse rammer. Dette vil også til tider være nødvendigt i forhold til som pædagog at skulle hjælpe folk med at finde frem til det der er livskvalitet for dem. For eksempel socialt udsatte har ikke nødvendigvis den sammen holdning til, hvad der er livskvalitet som størstedelen af befolkningen, og der kan man som pædagog blive nødt til at tænke uden for rammerne.
Desuden har vi haft gruppearbejde, hvor vi skulle inddrage livskvalitet i det pædagogiske arbejde ud fra didaktiske overvejelser, hvor vi skulle bruge den nye SMITTE-model. Vores grupppe valgte at gå ud fra den målgruppe, som vi i forvejen havde valgt at skrive vores pædagogik opgave om, nemlig anbragte børn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar